Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Elektroniska underskrifter för vidareförmedlingar och återbetalningar

Sektionen Ekonomi fortsätter med införandet av e-underskrifter för våra blanketter och arbetsrutiner. Nu är det dags för dessa:

Blanketterna behövs endast skrivas under av attestanten. Dvs vi har tagit bort underskrift av handläggare.

Blanketten för vidareförmedlingar har utöver e-underskrift också gjorts om för att bli lättare att fylla i. T ex behöver du nu endast fylla i aktivitet en gång per blankett, istället för per betalningsmottagare som förut. Och bokföringskonto för utbetalningen behöver du inte längre fylla i. Det väljer sektionen Ekonomi.

Inledningsvis accepterar vi fortfarande pappersoriginal för dessa blanketter men från 1 januari 2026 är det endast digitala underlag som gäller.

Viktigt: Blanketten måste sparas om som arkivbeständig PDF (PDF/A-1 alternativt PDF/A) innan den signeras i eduSign. Instruktion finns i den uppdaterade guiden.

Efter att den signerats i eduSign skickar du den till oss på sektionen Ekonomi via vårt supportformulär tillsammans med eventuella underlag. Obs! Endast en blankett per ärende för att underlätta för en smidig hantering.

Information och instruktioner för denna rutin

Information och instruktioner för eduSign (Medarbetarwebben)

Att speciellt tänka på

Filen med den elektroniskt underskrivna blanketten är ett original i PDF/A-format. Den ska alltså inte skrivas ut på papper. Sektionen Ekonomi övertar ansvaret för originalfilen när den skickats in till oss via supportformuläret och bifogar den till utbetalningsverifikationen i enlighet med dokumenthanteringsplanen.

Validering av bankkontouppgifter

En annan ny rutin är att på blanketterna för utbetalningar, dvs vidareförmedlingar och återbetalningar, ska du även validera bankkontouppgifterna. Det gäller vid nya projektpartners/koordinatorer/bidragsgivare för er. Det innebär att du ska intyga att ni antingen fått bankuppgifterna ur kontraktet eller säkerställt via telefon/videosamtal med en tillförlitlig kontakt hos mottagaren att uppgifterna är korrekta. Detta krävs inte när det är betalning till BG/PG och alltså inte om det är en befintlig mottagare och bankuppgifter.

Blanketter sedan tidigare klara för e-underskrifter

  • Ändring grundkontering lön
  • Inventeringsblanketter anläggningsredovisning
  • Attestplan
  • Avtal tjänstekort vid Lunds universitet