Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Tidigare INEK-träffar

Några gånger om året anordnar vi tematräffar via Teams, eller på plats, inom INEK-nätverket.

Nästa INEK-träff

Håll utkik här efter kommande INEK-träffar.

Andra INEK-träffar

Förslag på teman

Skicka gärna in förslag på teman till infomaster [at] eken [dot] lu [dot] se (infomaster[at]eken[dot]lu[dot]se) eller via vårt supportformulär, kategori Övrigt.

Tidigare träffar

Tema: Nyheter i EOS inför budget 2026

Med anledning av den förändrade fördelningsmodellen för gemensamma kostnader från ovanliggande nivå bjöd sektionen Ekonomi in till informationsträff där nyheter i budgetsystemet EOS presenterades. 23 och 25 september 2025.

Tema: Informationsträff för Inköpare - frågestund

Träffen 24 september 2025 ägnade vi helt åt era frågor inom frågeställningarna:

  • Vad upplever du som svårt i uppdraget som Inköpare?
  • Vilka problem har du stött på i samband med direktupphandling, förnyad konkurrensutsättning eller när du lägger upp avtal?

Tema: Samfinansiering

18 september 2025 pratade vi om att guiden för automatisk samfinansiering hade uppdaterats och i samband med det ville vi presentera några nyheter och förändringar.

Tema: Information om direktupphandling i Kommers

12 juni 2025 visade vi hur du gör en direktupphandling i Kommers och avslutade med en frågestund.

Tema: Introduktion till Kommers

20 maj 2025 fick du som deltog en översiktlig introduktion till Kommers. Vi visade även hur du söker fram ett avtal i avtalskatalogen och avslutade med en frågestund.

Tema: Bokslutsinformation helårsbokslut 2024

Den 2 december 2024 bjöd sektionen Ekonomi in till en digital träff inför helårsbokslutet där vi även informerade om aktuella frågor inom redovisning.

Tema: Systemnyheter och förbättringar i inköpsprocessen – Från inköp till betald faktura

Sektionen Ekonomi bjöd in dig som arbetar med ekonomirelaterade frågor och/eller som inköpssamordnare/inköpare vid Lunds universitet till en träff om inköpsprocessen förmiddagen den 14 november 2024. Ur programmet:

  • Nytt upphandlingssystem och avtalskatalog (Kommers)
  • Så gör du din beställning och betalar fakturan (Lupin/Proceedo)
  • Inköpsstatistik för LU: Hur ser det ut idag? Vad kan vi göra bättre?

Tema: Upplägg av aktivitet – hur och varför?

Upplägg av aktiviteter i Raindance är en viktig arbetsuppgift. Uppgifterna du lägger in på aktiviteten styr flera funktioner, till exempel periodiseringskontering, samfinansiering, skapande av fakturor och rekvisitioner, samt koppling till olika system. Det är därför viktigt att tänka igenom upplägget så att det blir rätt. 

22 oktober 2024 bjöd vi in till en Teamsträff där vi berättade om vad du behöver tänka på och du kunde ställa frågor. 

Tema: Avslut av aktiviteter

Avslut av aktiviteter i Raindance kan vara lite klurigt. Det är flera kontroller som ska göras och vid saldo på en del typer av konton behöver saldona flyttas. 

Den 27 maj 2024 kl 10-11 bjöd vi in till en Teamsträff där vi berättade om vad du behöver tänka på. En av punkterna handlade om hur du ställer in dina aktiviteter som du önskar resultatavräkna vid det andra tertialbokslutet. Du fick även möjlighet att ställa frågor om sådant du undrat över.