Internfaktura

Internfakturor mellan olika avdelningar och institutioner vid universitetet ställs ut i Raindance och skickas till Lupin för vidare hantering av beställaren:

Guide - Skapa intern kundfaktura i Raindance (PDF 608 kB, ny flik)

Via internfakturor kan du hantera följande:

  • intern försäljning
  • fördelning av externt samköp mellan institutioner/avdelningar (hanteras i första hand på externfakturan i Lupin)

De internfakturor som är kvar med status NY efter sista dagen som reskontran är öppen kommer att makuleras.

Fakturor som inte överförts till ny period vid stängning (länk till LU Box, logga in med dina Lucat-uppgifter, ny flik)

Kontering

Intern försäljning konteras med externa konton och samma interna motpart används av både avsändaren och mottagaren av internfakturan. Externt samköp konteras med samma externa konto och externa motpart som leverantörsfakturan.

Lunds universitets kodplan

Konteringen bokförs samtidigt hos avsändaren och mottagaren när internfakturan blivit betald i Lupin och överförts till Raindance.


Ställa ut/betala internfaktura

Guide - Skapa intern kundfaktura i Raindance (PDF 608 kB, ny flik)

Instruktionsfilm - att skapa intern kundfaktura i Raindance (mp4 12 MB, ny flik)

Internfakturan hanteras av den interna beställaren i Lupin.

Manualer och information om Lupin

Varje månad bör du kontrollera att du inte missat att färdigställa eller makulera någon internfaktura:

Inför periodstängning - intern kundfaktura (PDF 266 kB, ny flik)


Efter fakturering

Påminnelser

Påminnelser skickas ur Lupin enligt ordinarie rutin.

Makulering

Meddelande om att makulera internfakturor ska komma från utställande institution. Skicka meddelandet via sektionen Ekonomis supportformulär och välj där kategori "Fakturafrågor - Intern faktura inom LU", ange fakturanumret. Makuleringen innebär att både den utställda fakturan i Raindance och den mottagna i Lupin makuleras.

Läs mer i guiden för intern kreditfaktura i Raindance (PDF 398 kB, ny flik)