Lupin

Elektroniskt inköps- och fakturahanteringssystem

Lupin (Lund University Purchase and INvoice management system), eller Proceedo, är Lunds universitets verktyg för att hantera inköp och leverantörsfakturor.

Om du ska beställa varor och/eller tjänster så måste du ha tillgång till Lupin.

På sidan ”Kom igång i Lupin” hittar du instruktioner om hur du går tillväga och vilka tekniska krav som finns.

På Medarbetarwebben finns information om rutiner och regelverk för inköp och upphandling:

Inköp och upphandling (Medarbetarwebben)

Undrar du hur du ska kontera en faktura? Har du fått en faktura till fel adress? Behöver du uppdatera en attestplan? Det får du svar på via denna länk:

Lathundar, utbildning, rutiner

Här finns en genomgång av vilka typer av utbetalningar som inte hanteras i Lupin:
Hanteras inte i Lupin

Logga in med ditt lucat-id och tillhörande Lucat-lösenord i Lupin

Nyheter i Lupin

Vi har tagit nästa steg bort från beroende av Java. Sedan den 23 januari 2019 kommer de flesta Lupinanvändare vid inloggning direkt till den nya webbklienten och behöver inte längre välja version vid inloggning. Du som har någon av rollerna lokaladministratör eller förnyad konkurrensutsättning eller är inköpssamordnare kommer att ha kvar den gamla Javaklienten och kan fortsatt välja version vid inloggning. Läs mer här:

Informationsbrev om ändring av inloggning i Lupin | 2019-01-16 (PDF 102 kB, ny flik)

Informationsbrev om ändring av inloggning i Lupin, på engelska | 2019-01-16 (PDF 102 kB, ny flik)

Om du får problem att köra Lupin så kan det bero på vilken webbläsare du använder. I dessa dokument finns information om vad du kan göra för att åtgärda det:

Viktig information för dig som använder Lupin | 2018-09-26 (PDF 437 kB, ny flik)

Important information for Lupin users | 2018-09-26 (PDF 420 kB, ny flik)

Lupin uppgraderas ett flertal gånger per år. Här finns kortfattad information om ny funktionalitet som berör alla användare.

Nyheter i Lupin 2009-maj 2015 (PDF 1 MB, ny flik)

Mer om leverantörsfakturor

Här på Ekonomiwebben finns också sidan Leverantörsfaktura där du hittar mer information om hanteringen, till exempel fakturakrav, moms och representationsavdrag samt intrastat. Där finns även en rapport med ännu ej hanterade fakturor i Lupin som förnyas någon gång varje kvartal.

Läs mer om leverantörsfakturor

På Medarbetarwebben kan du läsa mer om universitetets attestordning och rutinerna kring detta.

Attestera och godkänna (Medarbetarwebben)