Instruktioner till bokslut på institution

En del av rapporterna till bokslut på institution kan du ta ut redan nu. Det gäller äldre förfallna externa kundfakturor och inventering av handkassan. Avstämning stödverksamhet och kontroll av inkomstperiodisering kan göras först när all central bokföring är klar.

Senast 31 januari ska alla dokument som rör bokslut på institution vara uppladdade i rätt mapp i LU Box. Obs! Döp filen så att institutionens kostnadsställe står först i filnamnet, t ex "XXXXXX äldre kundfakturor". Kontrollera att du kommit in i rätt undermapp när du ska lägga till filer.

Externa kundfakturor äldre än 180 dagar

I år har vi tagit fram en ny rapport, Uppföljning förfallna kundfakturor, där alla äldre fakturor är samlade under samma flik. Denna rapport kan du ta ut nu och ladda upp i LU Box. Guiden är uppdaterad:

Uppföljning av kundfakturor som är äldre än 180 dagar (PDF 366 kB)

Tips! Rapporten Uppföljning förfallna kundfakturor (första fliken) kan du använda löpande under året som ett komplement till rapporten Uppföljning kundfakturor för att stämma av vilka externa kundfakturor som förfallit. Båda finns under fliken Fakturor/mappen Kund.

Inventering handkassa

Denna inventering kan du också göra från och med idag. Bokslutsspecifikationen hittar du på Ekonomiwebben. Där finns också instruktioner.

Handkassa

Avstämning stödverksamhet och Kontroll inkomstperiodiseringar

När all bokföring för bokslutsåret 2017 är klar kan du göra din avstämning av stödverksamheten och kontroll av inkomstperiodiseringar. Vi återkommer när allt är bokfört.