Underlätta hanteringen i Lupin/Proceedo

Följ upp ohanterade fakturor

Rapporten ”Ej hanterade fakturor i Lupin” kommer i fortsättningen uppdateras tisdagar och torsdagar. Det finns en genväg på startsidan i Lupin/Proceedo och som vanligt på Ekonomiwebben.

Rapporten Ej hanterade fakturor

Hitta rätt aktivitet

Nu har vi varit i gång med den nya gruppstrukturen och nya roller i Lupin/Proceedo sedan maj. Vi upplever att det är effektivare för er i systemet och att vi har många noggranna attestanter.

Men flera aktiviteter har samma namn. Det kan därför vara bra att göra en översyn. Till exempel får man 57 aktiviteter med samma namn i Lupin/Proceedo om man söker på Grundutbildning. Gör eventuellt en namnändring på aktiviteten i Raindance.

Skärmbild med exempel på aktiviteter med samma namn.

Lägg till favoriter! Nu när alla har möjlighet att kontera på samtliga aktiviteter har man god nytta av den funktionen. Påminn gärna dina beställare att lägga till sina favoriter. Guiden finns på startsidan i Lupin/Proceedo.

Om det blir fel

När du som attestant får en felkonterad faktura ska du lägga till en kommentar om att det är fel aktivitet. Därefter väljer du Fler funktioner och sedan Tillbaka till granskare. Fakturan skickas då tillbaka till granskaren som korrigerar till rätt aktivitet.

Skärmbild som visar valet Tillbaka till granskare.

Godkännaren ska neka en beställning som konterats på fel aktivitet. En nekad beställning kan endast användas som mall för att återskapa en ny beställning av samma artikel och då är det viktigt att man korrigerar till rätt aktivitet.

Utdrag från Guide - Beställa: Tidigare beställning som mall

För att använda en tidigare beställning som mall behöver beställaren söka fram den nekade beställningen under Alla beställningar.

Välj Använd som mall.

Skärmbild som visar var valet Används som mall finns.

Artiklarna läggs då tillbaka i varukorgen. Sedan väljer du Fortsätt i varukorgen.

Då hamnar du i 2. Slutför beställning. För att rätta eventuell felaktig kontering väljer du 1. Sätt Kontering.

Skärmbild som visar slutför beställning.

Korrigera konteringen, välj Fortsätt och slutför sedan beställningen.

Guiden når du via genvägarna på startsidan i Lupin/Proceedo.

Leveransadresser

Vi får en del frågor där beställaren inte hittar sin leveransadress. När man endast använder rullistan visar systemet de 100 första adresserna. Förfina sökningen för en mer exakt träff. Sprid därför gärna till dina beställare vilka leveransadresser er fakultet/institution/avdelning ska använda.

Lägg gärna in leveransadressen som en favorit, guiden finns på startsidan i Lupin/Proceedo.

Vi har tillsammans med flera institutioner gjort uppdateringar av Lunds universitets leveransadresser. Detta är ett pågående arbete.

Vid frågor gällande Lupin/Proceedo kontakta oss gärna via vårt supportformulär.

Sektionen Ekonomis supportformulär