Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Nytt sätt att ta emot fakturor från utländska leverantörer

I första hand ska våra leverantörer skicka sin faktura elektroniskt till oss, det är ett lagkrav. På universitetets webbplats finns information som ska underlätta för alla svenska leverantörer och många utländska att klara av lagkravet.

Ingång för leverantörer (lu.se)

Om du vid enstaka tillfälle får en faktura från utländsk leverantör eller då din utländska leverantör inte kan ställa ut en e-faktura till oss kan du vidarebefordra en inkommen PDF-faktura till sektionen Ekonomi på e-postadressen: levfakt [at] eken [dot] lu [dot] se

OBS! E-postadressen tar endast emot e-post från avsändare inom organisationen (lu.se).

Innan du skickar in din faktura ska du kontrollera och fundera över följande:

  • Kommer fakturan från din leverantör?
    Var observant på avsändarens e-postadress så att den inte är fejkad.
  • Förväntar du dig att du ska få en faktura från din leverantör och finns det uppgift om vad fakturan avser?
  • Finns leverantörens adress, VAT-nummer/skattenummer/eller annat registreringsnummer som visar att det är ett företag?
  • Finns bankuppgifter med på fakturan?
  • Finns korrekt referens (för- och efternamn på den som ska granska fakturan)?

Om allt ovan är i sin ordning kan du gå vidare och skicka in din faktura.

Om det i sektionen Ekonomis kontroll visar sig att fakturan saknar någon uppgift kommer den att returneras till dig. Är det en ny leverantör eller om det är nya bankuppgifter kan vi eventuellt återkomma till dig och efterfråga en verifiering av uppgifterna.