Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Senaste nytt om pågående förändringar inom inköp och upphandling

Statens servicecenter och e-handelstjänst

Förordningskravet på anslutning till Statens servicecenters e-handelstjänst ser ut att kanske vara på väg att tas bort.

På s. 67–68 i budgetpropositionens bilaga om utgiftsområde 2, står det så här:

”Regeringen bedömer att ordningen där anslutningen till Statens servicecenters administrativa tjänster regleras genom förordning inte är ändamålsenlig, eftersom den riskerar att försvaga effektiviseringstrycket och minskar myndigheternas möjlighet att välja den mest kostnadseffektiva lösningen för sin verksamhet. Regeringen avser därför att upphäva kravet på myndigheters anslutning till dessa tjänster och kommer att remittera en promemoria med förslag om att upphäva förordningen (2015:665) om statliga myndigheters användning av Statens servicecenters tjänster.”

Budgetpropositionen på Regeringens webbplats

Vi återkommer med mer information när vi vet hur det gått med detta.

Kommers – Lunds universitets nya systemstöd för upphandling och avtal

Förberedelser pågår för fullt! Bland annat en integration till diariet, för att underlätta diarieföring.

Målet är att allt ska vara klart för att släppa in hela universitetet i vårt nya systemstöd Kommers sista veckan i november. Då kommer ni som ska ha behörigheten Inköpare att kunna ansöka om den i Lucat.

Utbildningar kommer att finnas tillgängliga i Kompetensportalen några veckor före systemet lanseras. Vi meddelar när de finns på plats.

Repetition om behörigheterna i Kommers:

  • Avtalsläsare: Kan läsa gemensam avtalsinformation. Behörigheten behöver inte sökas utan man blir upplagd vid första inloggningen i Kommers avtalskatalog. Alla anställda har denna möjlighet.
  • Inköpare: Kan genomföra direktupphandlingar upp till 700 tkr och förnyade konkurrensutsättningar (FKU:er), samt förvalta egna avtal. Får även tillgång till information om fler avtal än de universitetsgemensamma avtalen. Behörigheten ska sökas av alla som ska göra direktupphandlingar över 100 tkr och/eller FKU:er. Behörigheten får även sökas av andra som behöver den endast för att få tillgång till information om fler avtal än de universitetsgemensamma avtalen, till exempel inköpssamordnare.

Kom ihåg att budskapet som behöver spridas när Kommers lanserats är ”Sök i avtalskatalogen!”. När man behöver köpa någon vara eller tjänst så är det där man ska börja. I avtalskatalogen kommer information att finnas både om upphandlade avtal och om interna beställningsvägar, med instruktioner för hur man ska använda dem.

Skärmbild av startsidan i avtalskatalogen.

Trevlig höst önskar projekt Inköp 2023!