Uppdaterad kontoinformation i beskrivande kontoplanen

Den beskrivande kontoplanen har uppdaterats för kontona nedan. Läs därför noggrant igenom och sprid informationen vidare. Anledningen till detta är att vi har sett att många gör fel och vi vill därför underlätta vid konteringen av framförallt tillfällig buss- eller bilhyra som ska betraktas som resa. När det gäller hyra av buss inklusive förare är detta att betrakta som köpt tjänst. Finansiell leasing när det avser att finansiera ett bilinköp är inte tillåtet.

Beskrivande kontoplan, resultaträkningskonton (PDF 356 kB, nytt fönster)

Korttidshyra av bil och buss, konto 57130 och 55110

57130 Operationell leasing

Utgifter för hyror, s.k operationell leasing, avseende maskiner och datorer, t ex kopieringsmaskiner, bilar, lastbilar och bussar där utgifter för service- och underhållsavtal ingår. Operationell leasing innebär att myndigheten normalt inte förbundit sig att hyra mer än för kortare tid och att uthyraren bär alla risker i form av att leasingobjektet blir omodernt eller oanvändbart.

• Finansiell leasing ska normalt inte förekomma, kontakta inkop [at] eken [dot] lu [dot] se.
  • Service och underhåll av egna maskiner konteras i kontogrupp 52.
  • Bil- eller busshyra vid tjänsteresa/fältresa konteras på 55110 Biljetter, bil- och busshyra resor.
  • Hyra av buss inkl. förare konteras på konto 57892 Köpta tjänster övrigt.

Obs! Vid leasing/hyra av personbil är endast 50 % av ingående momsen avdragsgill. Fullt momsavdrag kan däremot göras vid övrig leasing.

55110 Biljetter, bil- och busshyra resor

Utgifter för in- och utrikes tjänsteresor, samt utgifter i samband med resan såsom taxiresor, bil- eller busshyra, färjeavgifter m.m.
Här konteras också avtalsenlig ersättning för flyttning inom landet, kostnader för omstationering samt visum för anställda.

• Hyra av buss inkl. förare konteras på konto 57892 Köpta tjänster övrigt.
  • Hotell och restaurangutgifter i samband med resan konteras på konto 57320 Hotell och logi, 57322 Måltid kurs konferens och 57323 Måltid arbetsmöte.
  • Kostnad för bostad vid utlandsstationering konteras på 57321 Bostadskostnader vid utlandsstationering.

Ändrad benämning på konton

57320 – ny benämning ”Hotell och logi” (tidigare ”Hotell”)
57400 – ny benämning ”Konferensavg vetenskaplig konf” (tidigare ”Vetenskapliga konferenser”)
48100 – ny benämning ”Kurs/konferensavg utb/komp utv" (tidigare ”Kurs konferens egen personal”)

Ändrad beskrivning på konton

48100 Kurs/konferensavg utb/komp utv – Tillägg: ”Konferensavgift för vetenskaplig konferens ska konteras på konto 57400 Konferensavg vetenskaplig konf”
63400 Bensin och drivmedel  – Ändring: ”Bensin och andra drivmedel till fordon och maskiner samt flygbränsle till flygplan”
57470 Förtäring vid sammanträde – Ändring: ”Utgifter för enklare förtäring i samband med sammanträden i styrelser, nämnder, vid kursutvärderingar, studentsammankomster, möte med studenter etc. Kontot kan användas när förtäringen inte avser representation eller personalvård.” Kontot kommer därför att vara kvar.
Kontogrupp 52 Reparation och underhåll  – uppdaterat text om egna respektive hyrda.