Obligatorisk e-faktura till offentlig sektor

Från och med den 1 april 2019 är det lag på att alla inköp i offentlig sektor ska faktureras med elektronisk faktura. Kravet utgör ett led i ett arbete att effektivisera offentlig förvaltning inom hela EU.

Lunds universitet klarar sedan tidigare av både att skicka och ta emot e-fakturor, och vid centrala upphandlingar ställer vi sedan lång tid tillbaka krav på både e-handel och e-fakturering. Hänvisning till kravet på e-faktura måste nu göras i alla upphandlingar, och av alla medarbetare vid universitetet som gör inköp. Även vid till exempel köp i butik med rekvisition. Observera att en pdf-faktura inte räknas som e-faktura.

Informera alltid din leverantör vid upphandling om det nya lagkravet. Hänvisa dem till lu.se/leverantör. Sidan kommer inom kort även på engelska: lunduniversity.lu.se/supplier.

Mer information, inklusive frågor och svar, finns på Medarbetarwebben. Även denna kommer inom kort på engelska Medarbetarwebben (Staff Pages).

Obligatorisk e-faktura till offentlig sektor (Medarbetarwebben)

Observera att den nya lagen inte gäller retroaktivt och att det kan finnas avtal från före 1 april 2019 där krav på e-faktura inte ställdes. I dessa fall är det okej att leverantören inte skickar e-faktura, men vi kan alltid påtala att vi ändå gärna ser att de börjar e-fakturera. För alla nya affärer de gör med offentlig förvaltning så gäller kravet på e-faktura, och de har själva mycket att vinna på att gå över till e-fakturering så snart som möjligt.

Ditt ansvar är att vid upphandling informera leverantören om kravet på e-faktura och ta med kravet i inköpsavtal. Sedan är det upp till leverantören att efterleva lagen och sektionen Ekonomi kommer att följa upp hur det går.