Nya representationsregler fr o m 1 januari 2020

Från och med årsskiftet gäller nya och tydligare regler för representation. Maxbeloppen som man ska hålla sig inom är också justerade.

En av de saker som blivit tydligare är att det alltid är syftet som avgör hur en händelse ska behandlas. Om till exempel syftet med ett möte är att knyta kontakter med en forskningsgrupp på ett annat universitet så räknas det som extern representation oavsett fördelningen mellan externa och interna deltagare, så länge som det är väl avvägt. Det är därför extra viktigt att det finns tydlig dokumentation som visar vad händelsen avser.

När du i tjänsten blir bjuden på mat, dryck och annat behöver du även hålla reda på vad ska betala förmånsskatt för. Huvudregeln är att en förmån i form av till exempel måltid, frukost, lunch eller middag ska förmånsbeskattas av den enskilde. Men vid representation är förmånen skattefri.  Allt det som faller utanför representationsbegreppet ska förmånsbeskattas. Det gäller till exempel lunch och middag vid externa kurser eller konferenser och vid arbetsmöten.

Vi har publicerat en ny webbsida med information om representation, och lathunden är reviderad för att stämma med de nya reglerna. Läs gärna även igenom de nya föreskrifterna:

Ny webbsida om representation på Medarbetarwebben

På denna finns bland annat länkar till:

Information sprids också dels via kanslichefer/sektionschefer, dels via Medarbetarwebben, fakulteternas kommunikatörer och Förvaltningens nyhetsbrev.

Webbsidan och allt material kommer även på engelska så snart det hunnit bli översatt. Vi meddelar när det är klart.