Lämna aldrig ut personliga bankuppgifter via e-post

Riksgälden har skickat ut en varning på grund av att det förekommer s k phishing-försök i samband med bankbytet som pågår bland statliga myndigheter. Medarbetare på myndigheter får falska mail om insamling av bankuppgifter och det ser ut som att Danske Bank är avsändare.

Riksgälden: Varning för falska bankmail (extern webbplats)

Viktigt att känna till!

• Lämna aldrig ut dina privata bankuppgifter via e-post!
  • Lunds universitet ska inte byta bank för löneutbetalningar. Nordea kommer fortsätta denna hantering och därför ska inga bankuppgifter meddelas på nytt för löneutbetalning.
  • Sprid detta till dina medarbetare!

Universitetet kommer byta bank för övriga in- och utbetalningar. Mer information om detta kommer inom kort.