Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Välkommen till den nya kundreskontraportalen!

Nu har vi öppnat upp den nya kundreskontraportalen i Raindance. Den finns under den nya ingången Reskontra. Det innebär alltså att det är där du ska fakturera och rekvirera. Ser du inte den nya fliken nu direkt så behöver du logga ut och in igen.

På Ekonomiwebben finns nya guider som är till stöd när du ska sätta igång. Du kan också kontakta sektionen Ekonomi via vårt supportformulär när du behöver ytterligare stöd.

Konverterade fakturor

Alla utestående fakturor har konverterats in i den nya kundreskontraportalen. Dessa har kvar sina gamla fakturanummer. I den nya kundreskontraportalen ser du uppgifter om utestående belopp och kan löpande följa händelserna för fakturan.

För att se mer detaljerad information om dessa fakturors fakturarader och konteringar söker du upp dom i den tidigare kundreskontran. Men tänk på att status där är Hbet, vilket alltså i det fallet inte betyder att fakturan är betald eller krediterad, utan att den är konverterad. När du öppnar fakturan så ser du det i fältet betalhändelse. Uppföljningar av utestående fakturor gör du alltså i nya kundreskontraportalen istället.

Konverterade fakturor krediteras på ett annorlunda sätt än vanliga fakturor, se guide för kreditering av externa kundfakturor.

Extern kreditfaktura (PDF 873 kB)

Information om e-faktura- och e-postkunder

En av nyheterna i kundreskontraportalen är att du på aktuella kunder kan se om de är e-fakturakund eller e-postkund. Det är i ett fält som heter ”E-Faktura/Referens”. Det syns både på kunden och när du skapar fakturan. Där visas också önskemål om speciellt format på referens. Kontakta gärna sektionen Ekonomi när du får in sådan information eller önskemål från dina kunder så lägger vi till den.

De dokument som innehållit denna information på Ekonomiwebben är därför borttagna.

Sammanslagna kunder

Ett par kunder har slagits ihop till ett enda kundnummer. Det är sådana kunder som har haft olika GLN-nummer för olika delar av sin verksamhet och vars sitt eget kundnummer. Den nya kundreskontraportalen har bättre tekniska förutsättningar för detta. Region Skåne är exempel på en sådan kund. Deras olika förvaltningar är numera leveransadresser med sina respektive GLN-nummer till ett gemensamt kundnummer, 106700.

Guider

Extern kundfaktura

Rekvisition

Kontaktinformation

Postadress
Lunds universitet
Sektionen Ekonomi
Box 117
221 00 Lund

Besöksadress
Sandgatan 5, Lund

Internpost
Hämtställe 31

Kontakta oss via vårt supportformulär

 

Skärmbild av sektionen Ekonomis supportformulär.