Angående anslutning till Statens servicecenters e-handelstjänst och nya momsregler vid handel med vissa varor

Tvingande anslutning till Statens servicecenters e-handelstjänst

Regeringen beslutade den 24 mars i år att tio myndigheter, varav merparten universitet, ska ansluta sig till Statens servicecenters tjänst för elektronisk beställnings- och fakturahantering (e-handel). Lunds universitet är ett av de universiteten.

Övriga berörda universitet är Göteborgs universitet, Karolinska Institutet, Stockholms universitet, Sveriges lantbruksuniversitet och Uppsala universitet.

Statens servicecenter använder idag liksom vi Proceedo för e-handel.

Statens servicecenters första utkast till plan är att de vill påbörja utformning av en standardtjänst för lärosäten tillsammans med berörda universitet efter sommaren och påbörja anslutning av de första myndigheterna senare under hösten. Anslutningen av Lunds universitet har de planerat in våren 2023, men det kan komma att ändras. Det är bara ett första utkast till tidplan som vi sett.

Som förberedelse genomför Lunds universitet under våren och början av hösten en kartläggning av universitetets samlade behov inom inköpsprocessen.

Vi återkommer när det finns mer konkret information om hur beslutet påverkar Lunds universitet.

Mer läsning

Nya momsregler vid handel med vissa varor

Från och med 1 april har omvänd beskattning införts på handel med vissa varor där samtliga dessa kriterier uppfylls:

• Handel inom Sverige.
  • Mobiltelefoner, integrerade kretsanordningar, spelkonsoler, pekdatorer och bärbara datorer.
  • Beskattningsunderlaget i fakturan överstiger 100 000 kr.

Det innebär att när universitetet får sådana här fakturor så ska leverantören inte ha lagt på moms utan i stället hänvisat till omvänd beskattning. Sektionen Ekonomi har varit i kontakt med våra upphandlade leverantörer och fått bekräftat att de infört det nya regelverket på sina fakturor. Vi kommer centralt fånga upp dessa fakturor och redovisa dem med omvänd skattskyldighet i universitetets skattedeklaration.

De upphandlade avtalen och leverantörerna är:

• Egendefinierade datorer & servrar V2019/829: Compliq IT AB
  • Ramavtal Datorer V2016/323: Macsupport Aktiebolag; Ricoh Sverige AB; Atea Sverige AB; Dustin Sverige AB
  • Datortillbehör V 2019/103: Real Time Solutions; Foxway AB; Compliq IT AB
  • Mobiltelefoner V 2015/1948: TeliaSonera Sverige AB; Techstep Sweden AB; TDC Sverige (Tele2 Business AB)
  • Elektronikkomponenter och mätutrustning V 2020/165: ELFA;  RS Components

Om ni genomför en egen upphandling under tröskelvärdet av varor som omfattas av de nya momsreglerna (av annan leverantör än de avtalsleverantörer som nämnts) ska ni kontrollera att faktura med beskattningsunderlag över 100 000 SEK är rätt utställd samt skicka ett ärende till sektionen Ekonomi. Välj Kategori ”Leverantörsfaktura till LU” och som kort rubrik ”Omvänd skattskyldighet”.

Sektionen Ekonomis supportformulär