Se upp för VD-bedrägerier vid utbetalningar

Var observant på bedrägeriförsök via e-postmeddelanden.

Universitetet har utsatts för bedrägeriförsök via e-post där någon ville att universitetet skulle göra en omgående utbetalning. Vi vill därför be alla att vara extra observanta. Säkerhetschefen har sammanställt information och tips på hur du kan identifiera och stoppa detta. I det aktuella fallet såg ett e-postmeddelande ut att komma från en chef med en begäran om akut utbetalning, men det hann stoppas.

På Ekonomiwebben finns mer information. Läs den och kontakta gärna oss eller säkerhetschefen när du tror att ett e-postmeddelande som du eller någon på din institution får skulle kunna vara ett bedrägeriförsök.

Se upp för VD-bedrägerier vid utbetalningar